STEAMConf Barcelona 2017

3ra. Conferència Internacional d’Educació

CosmoCaixa, Barcelona, 20, 21 i 22 d’abril

 

Tallers

 

Divendres, 21 d’abril de 2017

 

9.00 Acreditació lliurament de documentació dels tallers i la conferència

Uns tallers pensats per fer en temps real i amb les pròpies mans en un projecte que es pugui portar fàcilment a l’aula i que sigui inspirador d’altres projectes.

Aquests tallers ofereixen propostes concretes per conèixer el que es fa a escala local i arreu, per inspirar-se en les experiències d’altres docents i investigadors, per contrastar les pròpies idees amb les dels altres participants i per compartir resultats, dubtes i inquietuds.

 

10.00 Tallers paral·lels

 

11.30 Pausa cafè

 

12.00 Tallers paral·lels

 

13.30 Pausa dinar, exclusiu pels assistents a les dues activitats (Conferència + Tallers)

 

¡Escull i inscriu-t’hi! Tens programa doble i pots fer el doblet!

 


 

10.00-11.30 7 tallers paral·lels

 

1 Creativitat i aprendre jugant: fer d’allò senzill una cosa fascinant i única

 

Arvind Gupta, enginyer per l’Indian Institute of Technology, renuncià a la seva trajectòria professional per inspirar nens i nenes a divertir-se amb la ciència. The Children’s Science Centre, Pune (Índia)

 

¿Què tenen en comú el tren monorail d’alta velocitat Transrapid i cinc imants circulars, un llapis, una sola de cautxú de sabatilla i un disc compacte de rebuig? La levitació magnètica.

Palletes de plàstic, cinta adhesiva, diaris vells, ampolles de plàstic buides, caixes i pals de llumins: aquests són alguns dels materials de rebuig que et conviden a participar en aquest inspirador taller. Descobriràs que és possible fer alguna cosa fascinant i única, a partir de materials senzills.

 

steamconf-programa-speaker

Arvind Gupta és un inventor de joguines indi i divulgador de la ciència entre els nens. Amb la creació de joguines senzilles a partir de deixalles i productes d’ús diari, dissenya eines per il·lustrar els principis de la ciència d’una manera inoblidable.És l’autor de nombrosos llibres disponibles en anglès, hindi i altres llengües de l’Índia, inclosos Little Toys, Amazing Activities, Science from Scrap i Science Skills & Thrills: The Best of Arvind Gupta. Els seus equips de baix cost per a l’aprenentatge de ciència i tecnologia estan disponibles en PDF a través de la UNESCO.

 

 

2 Innovar l’educació en l’àmbit de les ciències a les primeres edats

 

Jordi Cantons Palmitjavila, llicenciat en Biologia i professor titular en el Grau d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC (Barcelona)

Imma Brugarolas Criach, llicenciada en Psicopedagogia i professora titular del Grau d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC (Barcelona)

 

El Lab 0_6 és un espai de descoberta de la ciència per a les primeres edats de la Facultat de Ciències Socials del Campus de Manresa de la Universitat de Vic-Universitat de la Catalunya Central (UVic-UCC). Està dirigit a escoles i famílies i a la formació de mestres, i el seu objectiu és oferir als infants una oportunitat d’aprenentatge i experimentació per despertar-los l’interès i la motivació pel món científic. El Lab 0_6 proporciona propostes i activitats d’experimentació en funció dels interessos dels infants. En aquest taller es pretén mostrar algunes de les propostes que es troben al Lab 0_6, per tal que els assistents interaccionin i experimentin amb elles.

 

 

steamconf-programa-speaker

Jordi Cantons Palmitjavila és llicenciat en Biologia i màster en Antropologia Biològica i en Microbiologia Avançada. És professor titular en el Grau d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC i membre del Grup de Recerca en Experimentació i Aprenentatge de la mateixa facultat. Ha estat professor associat a la Universitat Autònoma de Barcelona i professor col·laborador de la Universitat d’Andorra.

@Jcanpal

 

steamconf-programa-speaker
Imma Brugarolas Criach és diplomada en Magisteri, llicenciada en Psicopedagogia i màster en Educació i TIC. És professora titular en el Grau d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC i membre del Grup de Recerca en Experimentació i Aprenentatge de la mateixa facultat. És també mestra de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona.

 

3 STEAM + Project Based Learning: com dissenyar bons projectes i aplicar-los a l’aula?

 

Bob Lenz, director executiu del Buck Institute for Education (BIE), Novato (EUA)

 

Com és l’aprenentatge transformador mitjançant PBL i STEAM? Com poden els alumnes, els professors i els responsables dels centres escolars treballar junts per compartir l’objectiu d’obtenir bons resultats amb un aprenentatge més profund? Com poden els docents dissenyar autèntics projectes STEM per a totes les àrees temàtiques de primària i secundària? Bob Lenz compartirà històries i pràctiques, procedents de la seva pròpia experiència com a cofundador i director d’Envision Education. Amb ell, també practicarem com es poden aconseguir, amb els elements que proporciona el Gold Standard for Project Based Learning del BIE, uns resultats transformadors per a tots els aprenents.

 

 

steamconf-programa-speaker

Bob Lenz és, als Estats Units, una autoritat nacional en la reforma de l’ensenyament secundari, l’aprenentatge basat en projectes, l’ensenyament de competències del segle xxi i l’avaluació del rendiment. La Fundació William and Flora Hewlett l’ha reconegut com a senior deeper learning fellow. És l’autor de Transforming Schools: Using Project-Based Learning, Performance Assessment and Common Core Standards, publicat recentment per Jossey-Bass Wiley. Abans d’agafar el timó del BIE, Bob va cofundar Envision Education, on ha estat CEO i responsable d’innovació fins al 2015.

@pblbob

 

 

4 Nanokit: material experimental didàctic sobre nanociència i nanotecnologia a secundària

 

Julio D. Pérez, CESIRE (área de Ciència i Medi), Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Barcelona

 

El taller es basarà en la presentació de les diverses activitats que incorpora el Nanokit, dissenyat dins de la iniciativa NanoEduca, impulsada de forma conjunta pels Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CciTUB), l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el CESIRE del Departament d’Ensenyament, i amb el suport econòmic de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECyT) i el Programa Severo Ochoa.

 

El Nanokit és una proposta interdisciplinària que incorpora tant activitats que mostren la recerca més bàsica (propietats conductores del grafè) com d’altres que tenen una aplicació directa (aplicacions dels sensors piezoelèctrics). Una altra de les idees que s’intenten transmetre amb el Nanokit és la visió d’interconnexió i complementarietat entre disciplines, a partir de la inclusió d’activitats que permeten el treball de competències, lligades a diversos àmbits de coneixement, en la línia d’un concepte d’educació STEM.

 

Les activitats fomenten la creativitat de l’alumnat a partir del disseny de possibles aplicacions de la nanotecnologia, a la vegada que intenten fer-lo partícip del debat al voltant dels reptes científics i socials que planteja el nanomón, i de l’impacte que els avenços de la ciència i la tecnologia tenen en les nostres vides.

 

 

steamconf-programa-speaker

Julio D. Pérez, professor de secundària, és expert en formació del professorat en l’especialitat de física. El seu principal interès de recerca és la millora dels coneixements científics dels alumnes. Ha participat en diversos grups de treball docent sobre innovació i ensenyament, entre els quals DIATIC, dedicat al foment de la integració i l’ús de les TIC en l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències.

@pereztud

 

 

5 El tacte es transforma en música

 

Eric Rosenbaum, MIT Media Lab Massachusetts Institute of Technology, Cambridge (EUA)

Catherine Siller, artista, intèrpret i educadora, Boston (EUA)

Marc Sibila, Instròniks, Navàs (Barcelona)

 

Què passaria si els ballarins no seguissin la música però la generessin amb els seus moviments? I si poguéssim fer un sintetitzador amb persones? Experimentarem amb el kit d’invenció Makey Makey, disparant sons digitals a través del contacte pell amb pell.

 

 

steamconf-programa-speaker

Eric Rosenbaum vol desbordar la teva imaginació! És membre de l’equip de Scratch al MIT Media Lab, on va completar la seva tesi doctoral, «Explorations in Musical Tinkering». És també coinventor del kit d’invenció Makey Makey i desenvolupador de Glowdoodle, Singing Fingers, MelodyMorph i d’altres tecnologies per al joc creatiu.

@ericrosenbizzle

 

 

steamconf-programa-speaker

Catherine Siller és una artista, intèrpret i educadora que treballa amb projeccions: imatges projectades i text, ideals socials projectats, versions projectades d’ella mateixa. Catherine desenvolupa software a mida per poder ballar amb els seus dobles digitals. El seu treball com a educadora capacita els estudiants per incorporar noves eines tecnològiques i alhora aprofundir en el concepte.

@catherinesiller

 

 

steamconf-programa-speaker

Marc Sibila és professor, músic i maker. Després de passar pel món industrial, actualment treballa a l’EDN de Navàs (@EDN_navas), on imparteix tecnologia, música i robòtica a ESO, Batxillerat i Cicles Formatius. També és professor de guitarra a l’Escola Municipal de Música Mestre Castella de Navàs, i toca i ha tocat diferents instruments en diverses formacions musicals. Des de fa uns anys, també és maker al projecte educatiu Instròniks (@instroniks), on uneixen la tecnologia i la música construint diferents aparells o instruments que puguin ser utilitzats per fer música. Podríem dir que intenta ser un lutier d’instruments electrònics del segle xxi.

@MarcSibila

 

 

6 Un robot com a tutor personal a casa

 

Jordi Albó és coordinador de robòtica de la Salle Campus Barcelona-URL i gerent d’innovació de Robòtica Social a Everis-NTT Data, Barcelona

 

Vine a experimentar amb el nou web educatiu que està impressionant els centres tecnològics més prestigiosos del món, a través d’un robot personal tutor de sobretaula. El robot és el professor de suport que ajudarà els nens i les nenes en el camí a seguir per completar una determinada activitat, o per dur a terme tasques per si mateixos. Comunica’t directament amb el robot per mitjà del llenguatge natural, que et permetrà tenir les mans lliures per treballar en els teus projectes. Fes de nen per una estona, descobreix tots els seus recursos i interactua amb ell!

 

 

steamconf-programa-speaker

Jordi Albó és professor associat de La Salle Campus Barcelona-Universitat Ramon Llull (URL), director de Robòtica a La Salle Almere i gerent d’innovació de Robòtica Social a Everis-NTT Data. És doctor en Enginyeria Mecatrònica, Robòtica i Automatització, màster de Telecomunicacions i llicenciat en Enginyeria Electrònica, en tots tres casos per La Salle-Universitat Ramon Llull (Barcelona).

@jalbocanals

 

 

7 Learning Studios. Part of Reinvent the Classroom: Introducció en el disseny 3D

 

David Hispano, Professor de Tecnologia i Robòtica i Responsable de Didàctica de les TIC de la Fundació Collserola.

 

El Learning Studios és una aula equipada amb potents eines i tecnologia on l’alumnat de l’escola pot dissenyar, crear i inventar fent servir metodologies com la de design thinking per adquirir aprenentatges i habilitats per al futur. Quan pensem en aquest espai, no pensem en un espai on la tecnologia és la finalitat de l’aprenentatge, sinó en un espai que ens permet treballar amb metodologies on l’alumnat és el centre del procés d’aprenentatge i el professorat n’és un guia que acompanya. D’aquesta manera, l’aula Learning Studios ens permet seguir avançant en els canvis metodològics que estem introduint des de fa anys a l’escola.
Es treballa conjuntament amb 60 escoles de tot el món en diferents activitats pensades per millorar la competència en àrees que inclouen:

 

  • L’empatia i el design thinking: utilitzant eines que permeten sortir de lesparets de l’aula, estudiants i professorat creen solucions per als reptes plantejats.

 

  • La comunicació visual i el disseny: emprant el disseny gràfic com una eina important per construir missatges potents, ja sigui descrivint una idea inicial o mitjançant la comercialització d’un producte acabat.

 

  • Els coneixements i la mentalitat Maker: separant peces i construint objectes -tant reals com virtuals- arribem a entendre com es fan les coses i com podem millorar-les.

 

  • El disseny i modelatge en 3D: desenvolupant la capacitat d’utilitzar eines de fabricació digital com a part d’un procés de disseny interactiu.

 

  • Les narracions digitals i la producció: creant vídeos i animacions per explicar històries.

 

  • L’emprenedoria social: fomentant la capacitat emprenedora dels estudiants i la cultura d’ús d’habilitats per ajudar la societat. L’objectiu és fer projectes que tractin temes globals, però des d’un punt de vista local.

 

 

steamconf-programa-speaker

David Hispano és llicenciat en Filologia Hispànica, però la seva carrera professional sempre ha estat relacionada amb la formació en Informàtica. Docent d’Informàtica i de Robòtica a Secundària, formador de formadors/es en l’ús de les noves tecnologies. tècnic de manteniment, administrador de sistemes en entorns Windows i un apassionat del treball en xarxa vinculat amb la docència. Una idea sempre l’acompanya a qualsevol formació relacionada amb l’ús de la tecnologia: “Aplica allò que aporti valor”. Canviar les tecnologies de l’aula sense canviar la metodologia és un absurd, igual que canviar allò que funciona només per poder dir que estic innovant.

Crec fermament que no podem aturar-nos i que per un docent la formació és contínua. Per això dedico grans esforços personals a mantenir-me al dia en totes les tendències innovadores del sector educatiu, intentant no perdre de vista l’objectiu del què faig a classe: acompanyar al meu alumnat perquè aconsegueixi aprenentatges significatius.

 

“Digues i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i ho aprenc.” – Benjamin Franklin

@dhispano

 

 

11.30 Pausa cafè

 

12.00-13.30 7 tallers paral·lels

 

 

1 Beetle Blocks: fer joies usant el codi

 

Eric Rosenbaum, coinventor del kit Makey Makey, MIT Media Lab del Massachusetts Institute of Technology, Cambridge (EUA)

Bernat Romagosa, enginyer de software, Barcelona

 

Beetle Blocks és un entorn de programació basat en blocs per al disseny i la fabricació 3D. El seu codi mou un «escarabat» gràfic per un món 3D, on pot formar figures en 3D i allargar la seva trajectòria com un tub. Després podràs imprimir la seva creació 3D: flocs de neu, gerros, escultures, joies i altres formes.
Prova el nostre nou llenguatge de programació visual, basat en Scratch, i crea dissenys 3D. Descobriràs com un simple programa pot generar una forma complexa, participaràs en una sèrie de desafiaments de disseny i assajaràs un nou sistema per compartir projectes Beetle Blocks al web.

 

 

steamconf-programa-speaker

Eric Rosenbaum vol desbordar la teva imaginació. És membre de l’equip de Scratch al MIT Media Lab, on va completar la seva tesi doctoral, «Explorations in Musical Tinkering». És coinventor del kit d’invenció Makey Makey i desenvolupador de Glowdoodle, Singing Fingers, MelodyMorph i d’altres tecnologies per al joc creatiu.

@ericrosenbizzle

 

 

steamconf-programa-speaker

Bernat Romagosa és un enginyer de software de la ciutat de Barcelona. Per encàrrec del Citilab Barcelona desenvolupa una escola de programació en línia, un sistema de gestió del coneixement social i diferents aplicacions educatives. És autor i desenvolupador principal de Snap4Arduino i, des del 2013, desenvolupador principal de Beetle Blocks. Actualment treballa per a Arduino SRL, on s’encarrega del desenvolupament i manteniment de Snap4Arduino. És llicenciat en Ciències de la Computació i màster en Programari Lliure, ambdós per la Universitat Oberta de Catalunya.

@bromagosa

 

 

2 Sense conflicte no hi ha matemàtiques

 

Sergi del Moral, professor i membre de l’equip directiu de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal (Barcelona)

 

En aquest taller ens proposem fer una activitat matemàtica en tres actes, una proposta original de Dan Meyer que promou la resolució de problemes de manera creativa, participativa, inclusiva, visual, fresca, aplicada i somrient. David Mamet diu que el treball d’un dramaturg consisteix a meravellar l’espectador amb el que està a punt de succeir, i no només a explicar o suggerir que allò succeirà. Hi ha un paral·lelisme en clau educativa? En aquest taller et proposo que ho fem conjuntament, en viu i en directe.

 

 

steamconf-programa-speaker

Sergi del Moral és professor i part de l’equip directiu de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal. Li interessa que la gent tingui ganes d’aprendre. Actualment està aprenent com endegar processos de transformació que contribueixin a compensar el pes del treball disciplinari i a potenciar-ne i millorar-ne d’altres, més centrats en l’acció, els nois i noies, la resolució de problemes i l’aprenentatge significatiu.

@sergidelmoral

 

 

3 Quan aprendre és un repte

 

Víctor Alegre Zaera, professor, i membre del grup fundador de l’Institut d’Ensenyament Secundari de Sils (Girona)

 

El treball per projectes té una llarga tradició, però la realitat és que a l’educació secundària la seva presència és força discreta i se sol circumscriure a les assignatures, els crèdits de síntesi o els projectes de recerca. En aquest espai volem compartir el treball per projectes que forma part del projecte educatiu de l’Institut de Sils, i que està vertebrat per alguns principis clau: al nostre centre no hi ha mínims exigibles, els grups són sempre heterogenis, considerem que l’educació ha de ser integral (tota la persona, tot el currículum) i els valors són la base del currículum.

 

steamconf-programa-speaker

Víctor Alegre Zaera treballa per projectes a secundària des de fa uns 10 anys. Últimament està centrant totes les seves energies en l’avaluació per competències. Ha impartit diversos cursos de tutoria, dinàmiques de grup, resolució de conflictes i treball per projectes per a professors de secundària, universitaris i de formació en el lleure. Confessa que té moltes ganes d’aprendre!

 

 

4 Hello Ruby porta la tecnologia creativa a la teva aula

 

Linda Liukas, autora de Hello Ruby, és un referent internacional en el món de la programació, Hèlsinki (Finlàndia)

 

Si el codi digital és el bloc de Lego del nostre temps —una eina de creació—, com ensenyem la curiositat, l’alegria i el que és meravellós als nostres fills? I què tenen a veure Jean Piaget o Montessori amb la codificació? Acompanya’ns en un taller que t’aproparà, de la mà de Linda Liukas, als conceptes bàsics que expliquen com portar la tecnologia creativa a la teva aula.

 

 

steamconf-programa-speaker

Linda Liukas és l’autora de Hello Ruby, un llibre i un web que ensenyen i donen eines a nens, nenes, pares i docents per aprendre els fonaments de la programació a través d’històries i activitats atractives. Hello Ruby és la manera més imaginativa del món per aprendre sobre tecnologia, informàtica i codificació.

Linda és una figura central en el món de la programació, i va treballar a Edutech ja abans que aquest proveïdor de serveis educatius es conegués per aquest nom. És exalumna de Codecademy i fundadora de Rails Girls, una iniciativa global d’ensenyament dels fonaments de la programació per a dones joves de tot el món.

@lindaliukas

 

 

5 I tu, utilitzes protecció solar?

 

Fina Guitart, CESIRE (àmbit de Ciència), Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Barcelona

Silvia Lope, CESIRE (àmbit de Ciència), Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Barcelona

 

Dins el context de la llum utilitzarem eines digitals, com els equipaments de captació i anàlisi de dades (MBL), per fer activitats que, partint del plantejament d’un problema, demanen una implicació activa i creativa dels assistents. Es presentaran activitats per analitzar i interpretar dades d’experiments relacionats amb la fotosíntesi i la respiració, amb els espectres de la llum blanca i de colors, i amb la interacció de la llum visible i la matèria, així com dades d’intensitat de llum UVA i UVB, els efectes que aquestes radiacions produeixen en diversos materials, i l’acció dels filtres de les cremes solars. En el taller es duran a terme les activitats experimentals, que s’analitzaran des del punt de vista dels continguts de Biologia i Química i des de les competències dels currículums d’ESO i Batxillerat.

 

 

steamconf-programa-speaker

Fina Guitart és membre de l’àmbit científic del CESIRE, on coordina i participa en diversos projectes interdisciplinaris i grups d’innovació de l’àmbit. És professora associada del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica de la Universitat de Barcelona, en el màster de Formació del Professorat de Secundària (especialitat Física i Química). És autora d’articles i comunicacions sobre didàctica de les ciències, i coeditora de la revista Educació Química EduQ.

@FinaGuitart

 

 

steamconf-programa-speaker

Silvia Lope és catedràtica d’institut de Biologia i Geologia, i membre de l’àmbit científic del CESIRE. És professora associada de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la Universitat Pompeu Fabra, en el màster de Formació del Professorat de Secundària. Ha coordinat i participat en diversos grups de treball relacionats amb la innovació educativa, i és autora d’articles i comunicacions sobre didàctica de les ciències en jornades i congressos.

@SilviaSlope

 

 

6 La cursa STEAM

 

Rocío Lara López,  enginyera industrial, màster de formació de professorat responsable d’equipaments de l’àrea educativa de RO-BOTICA, Barcelona

 

Us proposem fer una carrera! Per equips construirem carros amb diferents característiques: uns amb les rodes grans, d’altres amb rodes més petites; uns amb més pes, d’altres més lleugers… Qui guanyarà la cursa?

 

Usant les màquines senzilles i motoritzades de LEGO® Education, aquest taller oferirà l’oportunitat d’experimentar les màquines, les estructures i els mecanismes amb la construcció i manipulació de diferents models mecànics. Hi intervindran la tecnologia, les ciències, les matemàtiques, l’enginyeria i, per descomptat, el component artístic en els diferents dissenys. Voleu participar-hi?

 

Per a la realització d’aquesta activitat, farem ús d’un kit de taller de LEGO® Education que, un cop acabada, els participants es podran endur per utilitzar-ho a classe.

 

 

steamconf-programa-speaker

Rocío Lara López, enginyera industrial, des de l’any 1992 treballa vinculada al món educatiu com a consultora d’equipament i solucions innovadores per a l’ensenyament de la ciència i la tecnologia en diversos nivells educatius. L’any 2010 va fer el màster de formació de professorat d’ESO i batxillerat en l’àrea de tecnologia i es va incorporar a l’empresa RO-BOTICA, distribuïdora de robots educatius, de la qual és actualment responsable d’equipaments de l’àrea educativa.

També és formadora de professorat, i l’any 2013 es va convertir en una de les primeres LEGO® Education Academy Teacher Trainer Certified STEM d’Espanya. Amb la metodologia LEGO® Education ha format més de 600 educadors de primària i secundària durant els últims anys.

 

 

7 Shape your future with 2D materials!

 

Federica Beduini física, Marta García-Matos física i matemàtica, Alba B. Rosado, enginyera tècnica de telecomunicacions i tecnòloga, Silvia Carrasco, Lydia Sanmartí-Vila, neurobiòloga, equip de divulgacio, Silvia Carrasco, directora de KTT, ICFO, Castelldefels (Barcelona)

 

 

steamconf-programa-speaker

Proposem una activitat pràctica i multidisciplinària, fàcilment reproduïble a l’aula i que inclou la física, la matemàtica i l’enginyeria del material estrella de 2D: el grafè. El grafè està format per una capa d’un sol àtom de carboni de gruix en forma de bresca, i per tant és fi i transparent, però 100 vegades més sòlid que l’acer, flexible i bon conductor de l’electricitat i la calor. La fabricació original de grafè amb llapis i cinta adhesiva ens permet parlar de microscòpia i matemàtiques. A continuació ens centrarem en les solucions que ofereix aquest material per a pantalles tàctils, i durem a terme algunes activitats que mostraran el funcionament d’una pantalla tàctil, des de la funció bàsica d’un circuit elèctric fins a la programació de la plataforma interactiva.

 

 

steamconf-programa-speaker

Dr. Marta García-Matos és física, matemàtica i autora d’obres de divulgació, i forma part de l’equip de divulgació científica de l’ICFO, on coordina els programes interdisciplinaris. Ha dissenyat exposicions i seminaris per a CosmoCaixa, és l’organitzadora del concurs «La llum a les ones» i ha escrit, juntament amb Lluís Torner, The Wonders of Light (Cambridge University Press, 2015).

 

 

steamconf-programa-speaker

Dr. Federica Beduini és física, i forma part de l’equip de divulgació de l’ICFO, on s’ocupa de coordinar les activitats educatives del centre amb la finalitat de transmetre, als estudiants més joves, la passió per la llum i la fotònica. Va organitzar el I Congrés de Fotònica per a Joves, on més de 80 estudiants van tenir l’oportunitat d’explicar els seus projectes de recerca tant als seus companys d’estudis com al personal investigador de l’ICFO.

 

 

steamconf-programa-speaker

Alba B. Rosado és enginyera tècnica de telecomunicacions i tecnòloga. Treballa a la Unitat de KTT de l’ICFO de Barcelona i està especialitzada en captació de fons públics, foment de l’R+D, gestió de projectes i organització d’esdeveniments. Forma part de l’equip coordinador responsable del bloc de treball d’Optoelectrònica del projecte europeu FET Flagship de Grafè, i és la coordinadora tècnica del Pavelló del Grafè del Mobile World Congress de Barcelona i Xangai.

 

 

steamconf-programa-speaker

Dr. Lydia Sanmartí-Vila és neurobiòloga i forma part de l’equip de divulgació científica de l’ICFO, on dirigeix els projectes de divulgació internacional. Ha coordinat el projecte europeu GoPhoton!, on s’han dut a terme més de 150 activitats i han participat més de 600 000 persones. És també Executive Officer de l’ECOP, l’aliança de Centres Europeus per a la Divulgació Científica en Fotònica.

 

 

steamconf-programa-speaker

Dr. Silvia Carrasco és directora de KTT de l’ICFO. Guardonada amb el premi “Fem Talent” el 2013, també és la vice-presidenta de la Plataforma Tecnològica Espanyola de Fotònica, Fotónica21, mirall de la plataforma Tecnològica Europea Photonics21, membre de la Junta Directiva del clúster de fotònica SECPhO (Southern European Cluster in Photonics and Optics), i fundadora del programa “From Science to Business”, llançat por ICFO el 2008 juntament amb ESADE per promoure l’esperit emprenedor entre científics joves.

 

 

13.30 Dinar exclusiu pels assistents a les dues activitats (Tallers + Conferència)

 

15.00 Inauguració de les sessions de la conferència